Världens bästa ficklampa!

Idag skulle jag vilja hänvisa till en fantastisk människas blogg, skooghan.blogg.se. Denna kvinna har många visa saker och säga, speciellt när man behöver det som mest. Sanning oavsett om det anses som okej eller inte, sanning är det enda man får av henne och jag anser att det är den bästa egenskap hon har. Idag har hon citerat någon annan, men troligtvis inte för att hennes egna visa ord tagit slut, detta tror jag inte händer tills jag har bevisats motsatsen. Läs, reflektera och inse kanske precis som jag sanningen i orden, vikten i dem. Som jag saknar dig Johanna. Tänk vad du har gjort mig väl, alla sätt du hjälpt mig i mörkret som jag aldrig trodde skulle ta slut. Du har funnits där som världens bästa ficklampa. Ja det är ju precis vad du är, världens bästa ficklampa!

Ett par månader senare

Ett par månader senare sitter jag hos Margaret och Michael i hamnen i Plaka och njuter av att vara lite sådär lagom blöt från doppet i havet. Livet har rullat på i 180 och det har hänt så otroligt mycket. Jag bor och lever i Grekland på heltid. Jag har en lägenhet och ett liv här nere och stormtrivs. Seglingslivet är något helt unikt och jag kan inget annat än att älska känslan av att ta sig enbart av naturens krafter. Jag saknar hemma, även om vännerna här blev mina närmsta på två sekunder. Om bara två veckor kommer jag hem en sväng och umgås lite, sedan blir det tillbaka igen för att stanna tills i slutet av oktober. Kommer ha grym abstinens av det här landet när jag väl är hemma för att stanna igen. Och av människorna. Vår lilla familj. Människor jag bott ochh levt med i ett halvår och umgåtts med varje  dag, hur kommer det bli utan er nu? Eller nu och nu, jag har ju halva säsongen kvar. Men insikt kommer stötvis som vanligt, som så många andra gånger. Hoppas ni har det bra där hemma.

Sicilien

Nu har vi gått i hamn i Sicilien efter två dagars segling från La Maddalena i Sardinien. Det är stört hur fint vi har haft det! Strålande sol och solningsbart varenda dag. Till morgenmad får vi besök av delfiner, på nätterna lyser blåa maneter i vattnet så hela havet verkar glittra helt magiskt, och vi har till och med sett sköldpaddor! Och skönare människor att segla med får man leta efter! Christian väcker mig genom att klappa lite på mitt huvud och kokar sen kaffe till mig när mitt nattpass ska börja och ligger sen och halvsover i sittbrunnen under mitt pass. Mysiga människa! Det här är ett helt underbart sätt att resa och jag måste säga att jag älskar det. All tid man får att njuta av att bara vara och tänka över allt. Mitt liv har varit så stökigt det senaste halvåret att det finns så mycket ta in som hänt. Jag har rest så galet mycket mitt i alltihop att jag inte riktigt har hunnit förstå vad jag varit med om, for better or worse. Nu ska vi ut och leta äkta Italiensk pizza och glass, något jag vägrar åka härifrån innan jag testat!

update

Heeeej heeej! Nu är jag tillbaka från eventet vi seglat med företaget som jag nu vet heter Nuport, riktigt härliga människor gjorde det till ett par fina dagar. Känns riktigt skönt att nervositeten nu är obefintlig inför detta jobb som jag faktiskt gillar starkt! Imorgon lämnar jag min lilla hemma-hamn Kastela Marina och tar flyget till Frankrike och port Napoleon där jag ska segla tillsammans med Christian Toft ner till Grekland. Äntligen Grekland! Den 23:e börjar skolan och då ska jag få återse alla igen. Idag for Fredrik och Dennis till Slovenien för att hämta båten som jag skulle följt med Fredrik och hämta. Så nu är det bara jag, Emma och Towa kvar här i Kastela. Imorgon far vi som sagt vidare, de till Grekland och jag till Frankrike. Det ska bli riktigt kul att få göra en lång-segling och få lite mer kött på benen. Känns redan efter fyra dagar till havs att jag lärt mig grymt mycket tillsammans med Dennis och Towa. Ja ja nu ska jag packa klart väskan och sedan sova, måste ju orka upp och laga mat till våra strandsatta gäster dessutom innan jag flyger vidare. Hoppas ni har det bra där hemma. Saknar er mer än ni anar. Kramar Josse

Kastela Marina, Croatia

Hej allihopa! Jag vet att jag är kass på att uppdatera er där hemma om vad som händer, ber om ursäkt för det, men det är så himla mycket här som händer hela tiden! Skolan slutade i måndags och sen dess har jag och fyra andra bott på en båt som heter Anna Maria här i Kastela Marina utanför Split. Skolan var sjukt kul och det känns som om en hel värld har öppnats sig för mig. Segling är underbart! Nu igår fick jag reda på att jag "gått vidare" som de kallade det och att jag nästa vecka kommer få börja jobba under riktiga förhållanden men samtidigt bli bedömd av en instruktör. Fyra av 40 var vi som fick vara med om vidareutbildningen så jag antar att man ska ta åt sig av det betyget :) Sommaren kommer bli kanon, det tvivlar jag inte på för fem öre. Nu tar vi det mest lugnt, solar och slappar och laddar inför det som kommer. Imorgon ska de ringa om vilket land det kommer bli och inom den närmsta veckan kommer jag var påväg från vår vid det här laget hemma-hamn. Hoppas våren är hos er nu där hemma och att ni tar hand om er!

Nu draaaaaar jag!!

Väskan är full,
klockan har tickat sig fram till avgång,
solen skiner med medelhavskänsla,
solbrillorna åker på,
seglarjackan ligger i tryggt förvar under armen
och i grus-knarret under de vår-vita tennisskorna hörs äventyret komma närmre och närmre för varje steg..

Jag kommer sakna..

...Syskonmackor...

....Bull-mormor och tok-mama....

...Att veckla in och veckla ut...

...Att prata sig igenom nätter...

Livet vänder ständigt

Galet så mycket saker som kan hända på en gång om man inte passar sig! Igår gick mitt liv från att stå på förmiddagen och prata om att jag sökt jobb men oroade mig för att inte få något, till att på kvällen sitta och boka flyg till Athen! Såklart är det ett infall, som vanligt, men ändå något jag tänkt och tittat på i förväg. I söndags skickade jag in en ansökan, två dagar försent by the way, till Navigare Yachtingschool. Min granne Peter jobbar på sommrarna hos dem som skeppare och tyckte jag skulle söka värdinne-jobb där. Jag tänkte att oddsen skulle vara oerhört små för mig att få det eftersom att jag dels var sen med ansökan och dels inte ett dugg erfaren av segelbåtar. Men igår hade ett alldeles underbart mejl hittat till min hotmail. "Grattis Josefine! Du är antagen!"

Efter att ha öppnat det studsade jag runt i x antal timmar, hög som ett hus på adrenalinkicken, satte jag mig ner och bokade biljetten. Så vips så var jag på väg igen. Till fjärde landet sen augusti. Det är ju inte riktigt klokt! Haha Men jag älskar varenda sekund av det. Tänk vad planer ändras fort, vad livet svänger fort. Min plan efter gymnasiet var att jobba heltid på fiket. Vad hände däääär?! Väldigt ofta blir inget som man tänkt sig, oftast blir det bättre. Nu väntar nya äventyr. Alldeles alldeles själv och jag är inte rädd. Helt plötsligt är jag starkare än så.

Antar att det här blir början på en vecka med massor av "sista" igen, som alltid innan jag far iväg. Imorgon blir den första i Arvika med Zandra och Marcus. Sitter och letar tåg och bussar dit och önskar att jag hade en helikopter. Jag röstar FÖR bättre förbindelser i Sverige! Åker jag inte klockan nio på morgonen på söndag tar resan hem 12 timmar!! Det är INTE okej! Men man får väl tänka på de stackars barnen i Afrika som inte har några bussar och sluta tycka synd om sigsjälv.

Nu lyser solen in alldeles för mycket för att jag ska kunna sitta inomhus, ut i solen och flaira! :D Sen ska jag börja gräva i högen med sommarkläder igen och plocka fram backpackerväskan. Har jag nämnt att livet är underbart?

Find My Way - The Gabe Dixon Band

Jamie Oliver step aside please!

Nu har jag äntligen testat att göra egen pasta! :D Så himla mycket enklare än vad min mor hade fått för sig och så himla gott det blev! Aldrig mer färdigköpt ska man väl passa sig för att säga men det får nog allt bli att exprimentera lite till med hemgjord.. måste testa att smaksätta den med något.. spenat borde göra den grön..

Sökt jobb i julkalendern har jag gjort också! Men mer om det imorgon ;) fortsättning följer....

upptäckslysten matlagningsgalen bartender i farten!

Jag förstår inte hur man kan få tid över! Här går jag med ett extrajobb, som visserligen mer liknar en halvtidstjänst, och lyckas med att ha bråttom varenda dag! Jag fyller verkligen ut dagarna till den gräns då jag känner att det allt är lite stressigt. Haha Inte är vi den som sitter och latar sig ;) Idag fortsatte jag med mitt nya arbete som målare här hemma och gick lös med den vita färgen på högskåpet i glasverandan. Det visade sig vara galet tungt att måla med armarna över huvudet så jag hann bara med ett lager. Efter detta gick jag och Walle ut på en promenad i vårsolen, så himla skönt det är ute nu!
Lite matlådor blev det till mama och Jake också, exprimenterade fram en alldeles underbar pastasås på kokosmjölk, spenat, sambal oelek och hackade jordnötter. MUMS! Sen tog jag tag i vad jag borde göra varje dag - flair! Ett litet träningspass med flaskan senare kändes det som tricken satt igen och jag klarade till och med dubbel-stallen ett par gånger! Pluspoäng till mig :) Till och med plugga lite på drinkarna gjorde jag när jag solade på taket, vägrar gå med på att all kunskap försvinner! En timmes promenad med mama, ett frisörbesök, en sväng hos mormor och ett städat kök och toalett senare känner jag mig hyfsat klar med dagen. Man måste ju ha något att göra imorgon också ;)

Två kvällar

En riktigt härlig helg.
En fredag med härliga tjejkompisar som skuttar runt i ett kök och dansar till husvagns-hits.
Som springer runt med fingerpistoler på läskiga bönders gårdar och letar efter barndomsminnen.
En lördag som spenderas hos älskade Veronica med så mycket mat att jag helt ärligt trodde att jag skulle spricka.
Jättehemsk känsla men gud så gott det var!

"Framtiden tillhör dem som vågar tro på det vackra i sina drömmar."

Tiden är flyktig, njut av den

Helt utan förvarning har planet landat och veckorna gått och det är dags att åka hem igen.
Plötsligt sitter jag och Skoogh under varsin filt och tittar på Jack Sparrow och är nostalgiska (ja Jack har varit en stor del av vår thai-resa!).
Jag har svårt för att förstå det här med tid och hur sjukligt fort den kan gå.
Det förbryllar mig att livet passerar även när man gör det bästa av det.
Dagar, veckor och månader passerar utan minsta eftertanke om vad jag tycker om saken.
Och jag förstår att det är något bra, att det är så livet tar sig frammåt,
men det finns så många stunder som jag hade velat stanna kvar i.
Stunder då jag insett att här hade jag kunnat leva lycklig länge.
I just den här stunden.
Och när stunden passerat, när glittret försvunnit och magin är borta, då längtar man tillbaka.
Jag minns min allra sista kram av pappa.
På säve flygplats i september.
Vi stod och tittade på små privatflygplan packas och lyfta och väntade på mitt flyg.
Jag vet inte hur mycket jag hade gett för att få tillbaka den timmen i mitt liv.
Jag hade gett allt.
Den allra sista timmen med honom.
Och när han ringde mig alldeles innan jag lyfte och berättade att mitt flyg var försenat och att han älskade mig.
Det var sista gången jag hörde hans röst.
Gud nu har jag nog totalt tappat tråden.
Vi bygger vårt liv på stunder.
Stunder vi vill glömma, stunder vi vill komma ihåg och stunder som passerar utan att vi ens märker av dem.

När inlandsisen drar sig tillbaka

Då brister asfalten fram ur snötäcket igen.
Då börjar gruset knarra under gummistövlarna på vägen hem.
Då kämpar sig små bleka solstrålar genom molntäcket.
Då hoppar vi i vattenpölar och låtsas att vi är tio igen.
Då blundar vi och låtsas att vi håller hand på en vårblek gräsmatta bland påskliljor och solsken.
Sen öppnar vi ögonen igen.

If you always keep me in your mind

I will live forever

And it doesn't matter
How far I am
If I ever leave you
I'm gonna be there by your side
If you ever need me

And noone's lost in heaven's
Eternity

Hold the fire burnin'
Life was never ment to be the end
There's no way Im turning
By accident
I don't need to prove it
I'm just ready for another stair
Though my heart is movin'
My soul is here

Don't you ever forget
And all the stars in heaven
Will shine for me
No never forget
And noone's lost in heaven's
Eternity

Jag saknar er

Vår första kväll som utbildade bartenders!